Spotkania nauki ze sztuką
Osoby zaangażowane: Prof. Jerzy Silberring, Dr Lucyna Drozdowicz, Dr Krzysztof Łabuz
Badania:
Choroby prezentowane w dziełach sztuki oraz choroby, na które cierpieli artyści, mogą być znakomitym wstępem do lepszego zrozumienia sztuki. Ponadto, materiał jest uzupełniony o wyjaśnienie podstaw biochemicznych i genetycznych tych chorób. Może to zapewnić bardziej efektywną i atrakcyjną formę nauki na pograniczu biochemii, neurofarmakologii i genetyki. Studenci uzyskają interesującą wiedzę na temat molekularnych podstaw opisywanych przypadków, wspomagając w ten sposób naukę i lepsze zrozumienie procesów chorobotwórczych. Dodatkowym „bonusem” jest zdobycie szerszej wiedzy o sztuce oraz umiejętności analizy dzieł artystycznych, interpretacji szczegółów, często ukrytych lub alegorycznych, które łatwo przeoczyć.
Rembrandt van Rijn; „Portret Gerarda de Lairesse” (1656).
Typowe objawy zaawansowanego stadium syfilisu. Źródło: WikiCommons.